Faktori, kas ietekmē iepirkšanās paradumus internetā Latvijā un Lietuvā

2018. gadā vairs tas nav kā pārsteigums, ka cilvēkiem patīk iepirkties internetā. Tomēr tas, ko mums būtu jājautā, kādas ir priekšrocības vai tieši, kas attur pircējus nospiest “order now” (“pirkt”). Gemius aptaujāja gan Latvijas, gan Lietuvas interneta lietotājus par plusiem un mīnusiem iepērkoties internetā.

Gan Latvijā (79,9 procenti), gan Lietuvā (69,8 procenti) uzvēra cenu politiku un komfortu, ko tas sniedz, iepērkoties internetā (avots: Gemius e-komercijas ziņojums 2017: Latvija, Lietuva). Abās valstīs lietotāji atzīst, ka, iepērkoties internetā, viņi nav ierobežoti ar veikala darba laiku (71,4% Latvijas interneta lietotāji) un īpaši novērtē iespēju pasūtīt preces esot mājās (75% Lietuvas lietotāji).

Latvijā 68,9 procenti no lietotājiem atzīst, ka ir ērti salīdzināt preču piedāvājumu dažādos veikalos, tas neprasa īpašu lielu piepūli salīdzināt preču cenas salīdzinot ar to, ja tas būtu jādara starp īstiem veikaliem. Lietuvā gandrīz 69,8 procenti atzīmē sūtīšanu uz mājām, kā vienu no galvenajiem iemesliem, lai iepirktos internetā.

Kas attiecas uz lielākajiem trūkumiem, iepērkoties internetā, lietotāji abās valstīs atzīst, ka tas ir garais piegādes laiks, ko atzīmē 40 procenti Latvijas un 36 procenti Lietuvas interneta veikalu lietotāju.

Aptuveni 35 procenti no pircējiem norāda, ka nevar atrast visu nepieciešamo informāciju par produktu, kuru meklē un apmēram 33% no tiem nevar atrast produktu, ko tie meklē.

Lietuviešu lietotāji atzīst, ka tas, kas visvairāk attur no iepirkšanās internetā ir augstās piegādes izmaksas (33%) un apmēram 37% atzīst, ka ir saņēmusi preci, kas neatbilda viņu iecerēm un ekspektācijām.

Kaut arī abās valstīs lietotāji atzina, ka interneta veikali ir galvenais viņu informācijas avots, veicot dažādus pirkumus, ir svarīgi atzīmēt, ka apmēram 55% no latviešiem lieto cenu salīdzināšanas vietnes, kamēr lietuvieši (35%) izvēlas noskaidrot ģimenes un draugu ieteikumus.

28% latviešu un 33% lietuviešu interneta veikalu pircēju prognozē, ka viņu izdevumi interneta veikalos nākamajā gadā palielināsies, kamēr tikai 3% no lietuviešiem un 26% latviešiem uzskata, ka viņu izdevumi samazināsies.